رام گوشی

رام های مختلف گوشی و تبلت

رام گوشی

رام های مختلف گوشی و تبلت

۸ مطلب در اسفند ۱۳۹۵ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

پایان نامه کارشناسی نرم افزار تقسیم بندی صفحات وب

پایان نامه کارشناسی نرم افزار تقسیم بندی صفحات وب

پایان نامه کارشناسی نرم افزار تقسیم بندی صفحات وب

دانلود متن کامل این پایان نامه با فرمت ورد word


چکیده

همانطور که می دانیم مجموع اطلاعات در دسترس روی وب بسیار زیاد می باشد و هر ساله شاهد روندرو به رشد تصاعدی در مقدار اطلاعات روی صفحات وب می باشیم. در حقیقت ،وب یک انبار بزرگ اطلاعات است و با یک بررسی اجمالی در میابیم که شمارش صفحات قابل دسترس در وب در حدود یک میلیارد صفحه می باشد وچیزی در حدود یک و نیم میلیون صفحه نیز به طور روزانه اضافه می شوند. به عنوان مثال در حال حاضر سایت گوگل بیشتر از 2/4 میلیارد صفحه را جستجو می کند. این مقدار هنگفت اطلاعات به اضافه طبیعت فعل و انفعالی و پر محتوای وب آنرا بسیار پر طرفدار کرده است . به علاوه سازماندهی این صفحات امکان جستجوی آسان را نمی دهد.

بنابراین با توجه به رشد سریع وب گسترده جهانی ( www ) بطوردائم نیازمند فراهم کردن یک روش خودکار برای کار بران تقسیم بندی و طبقه بندی صفحات وب می باشیم. در بخش نتیجه یک قاعده ، نتیجه ، دسته ای از پیش بینی های یک قانون است که پیش بینی کننده آنها را ثبت کرده است.به عنوان مثال این موضوع می تواند یک قانون باشد که:

If and then                 

اگر شما حقوق بالایی داشته باشید و هیچ رهن و قرضی هم نداشته باشید پس اعتبار بالایی دارید. این نوع ارایه اطلاعات نتایج جامع و کلی برای کاربر دارند. زیرا هدف عمومی نگهداری اطلاعات کشف و دستیابی به اطلاعات دقیق نیست بلکه ارایه اطلاعات عمومی و جامع به کاربران است. در پروسه دسته بندی اهداف کشف قوانین از یک مجموعه اطلاعات پایه و آموزشی و بکار بردن این قوانین در یک مجموعه اطلاعات آزمایشی ( که در اطلاعات پایه دیده نشده ) و ارایه یک پیش بینی قابل قبول از دسته مجموعه آزمایشی است. در این پروژه هدف کشف یک مجموعه خوب از قواعد دسته بندی برای طبقه بندی صفحات وب بر اساس موضوع آنهاست.

هدف این پروژه تقسیم بندی صفحات وب به منظور آسان سازی کار سرویس های جستجوی آینده می باشد وبنابراین توانایی استخراج کردن اطلاعات خاص از میان انبوه صفحات وب به اندازه خود صفحات وب مهم می باشد.بنابراین روش های مؤثر و صحیح برای طبقه بندی این حجم عظیم اطلاعات ضروری است.

این پروژه با تحقیق و بررسی فراوان در سه فصل گرد آوری شده و به توصیف و کشف قوانین مختلف تقسیم بندی و قیاس آنها با یکدیگر می پردازد و در نهایت به معرفی کاراترین روش و ارائه پیشنهادات و راهکارهای اصلاحی می پردازد.در نهایت مطالبی که در این پروژه ارائه می شود همگی بر پایه ی قوانین تقسیم بندی است .

 فصل اول

معرفی نامه

 در این فصل به اختصار به معرفی فصول مختلف می پردازیم و با بیان اهداف کلی هر فصل مروری اجمالی بر کل مطالب پایان نامه خواهیم داشت:

 معرفی فصل دوم پایان نامه:

  • روش های مختلف تقسیم بندی صفحات وب

در این بخش همانگونه که از عنوان آن پیداست به معرفی و مقایسه ی روش های متفاوت تقسیم بندی می پردازیم.این بخش شامل سه قسمت مجزاست که در هر قسمت هر یک از این روش ها به تفصیل مورد بحث قرار گرفته اند:

 1-1-1- تقسیم بندی صفحات وب بطور مختصر

با رشد سریع جهان پهنه ی گسترده ی وب نیاز فزاینده ای به فعالیت های گسترده در جهت کمک به کاربران صفحات وب برای طبقه بندی و دسته بندی این صفحات وجود دارد . این قبیل کمک ها که در سازمان دهی مقادیر زیاد اطلاعات که با سیستم های جستجو در ارتباط هستند و یا تشکیل کاتالوگ هایی که تشکیلات وب را سامان دهی می کنند ، بسیار مفید هستند.از نمونه های اخیر آن می توان یاهو و فرهنگ لغت looksmart (http://www.looksmart.com) که دارای کاربران زیادی هستند را نام برد.

شواهد نشان می دهد که طبقه بندی نقش مهمی را در آینده سیستم های جستجو بازی می کند. تحقیقات انجام شده نشان می دهد که کاربران ترجیح می دهند برای جستجو ، از کاتولوگ های از پیش دسته بندی شده استفاده کنند . از طرفی رسیدن به این قبیل نیاز های اساسی بدون تکنیک های خودکار دسته بندی صفحات وب و تحت ویرایش دستی و طبیعی توسط انسان بسیار مشکل است . زیرا با افزایش حجم اطلاعات طبقه بندی دستی بسیار وقتگیر و دشوار است.

   در نگاه اول ، دسته بندی صفحات وب را می توان از برنامه های اداری دسته بندی متون مقتبس نمود.اگر بخواهیم در یک آزمایش ملموس تر به نتایج دقیق برسیم، راه حل مساله بسیار دشوار خواهد شد.صفحات وب ساختار اصلی و اساسی خود را در قالب زبان HTML قرار می دهند که آنها شامل محتویات پر سروصدا مانند تیترهای تبلیغاتی و یا هدایت گرهای راهنما و غیر متنی هستند.اگز روش های خاص طبقه بندی ویژه متون برای این صفحات بکار گرفته شود چون متمایل به یک الگوریتم خاص دسته بندی متون است ، گمراه شده و باعث از دست رفتن تمرکز بر موضوعات اصلی و محتویات مهم می شود.زیرا این محتویات فقط شامل متن نیست.

   پس وظیفه و هدف مهم ما طراحی یک کاوشگر هوشمند برای جستجوی مطالب مهم صفحات وب است که هم شامل اطلاعات متنی و هم سایر اطلاعات مهم باشد.در این مقاله ما نشان می دهیم که تکنیک های خلاصه سازی صفحات وب برای جستجوگر ها دسته بندی صفحات وب ، تکنیکی کاربردی و بسیار مفید است. ما همچنین نشان می دهیم که به جای استفاده از تکنیک های خلاصه سازی در فضای وب که عمدتا برای متون طراحی شده ، می توان از برنامه ها و تکنیک های خاص خلاصه سازی صفحات وب استفاده کرد. به منظور جمع آوری شواهد قابل ملموسی که نشان دهیم تکنیک های خلاصه سازی در صفحات وب سودمند هستند، ما ابتدا یک آزمایش موردی ایده آل را بررسی می کنیم که در آن هر صفحه وب ، با خلا صه این صفحه، که توسط انسان خلاصه شده جابجا شده است.پس از انجام این آزمایش در می یابیم که در مقایسه با استفاه از متن کامل صفحه وب ، حالت خلاصه شده رشد چشمگیر 14.8 درصدی داشته است که پیشرفت قابل ملاحظه ای شمرده می شود.به علاوه در این مقاله ما یک تکنیک جدید خلاصه سازی صفحات وب را پیشنهاد می کنیم که این روش موضوعات اصلی صفحات وب را با روش آنالیز لایه ای صفحات برای بالا بردن دقت دسته بندی استخراج می کند.

     سپس عملیات دسته بندی را به همراه الگوریتم اجرای آن ارزیابی می کنیم و آن را با روش های سنتی دسته بندی خودکار متون که شامل روش های نظارتی و غیر نظارتی می باشد مقایسه می کنیم.در آخر ما نشان می دهیم که یک اسمبل از روش خلاصه سازی حدود 12.9 درصد پیشرفت را می تواند حاصل کند که این عدد بسیار نزدیک به حدود بالایی است که ما در آزمایش ایده آل خود به آن دست یافتیم.

   نتیجه کلی این مقاله این است که جستجو گر هایی که فقط برای متون طراحی شده اند در حالت کلی گزینه مناسبی برای جستجو در فضای وب نیستند و ما نیاز به برنامه هاو جستجو گر هایی داریم که صفحات وب را در لایه های مختلف و همچنین سطوح متفاوت بررسی و جستجو کنند. لذا استفاده از مدل هایی که روش های خلاصه سازی و دسته بندی را بادقت بیشتری انجام می دهند، سرعت و دقت جستجو را افزایش خواهد داد.

 1-1-2- تقسیم یندی صفحات وب با استفاده از الگوریتم اجتماع مورچه ها

در این بخش هدف کشف کردن یک مجموعه خوب قوانین تقسیم بندی به منظور رده بندی کردن صفحات وب بر اساس موضوعات آنهاست. الگوریتم استفاده شده در این فصل الگوریتم اجتماع مورچه( اولین الگوریتم بهینه سازی اجتماع مورچه) برای کشف قوانین تقسیم بندی در زمینه ی استخراج مضامین وب می باشد. همچنین مزایا و معایب چندین تکنیک پیش پردازش متنی بر اساس زبان شناسی را به منظور کاهش مقدار زیادی از علائم و نشان های به هم پیو سته با استفاده از استخراج مضامین وب بررسی می کند.

نگهداری صفحات وب بسیار چالش پذیر تر است.زیرا شامل متون غیر سازمان یافته و یا نیمه سازمان یافته بسیاری در صفحات وب یافت می شود. به علاوه تعداد زیادی از لغات و خصوصیات در رابطه با صفحات وب بالقوه موجود است . و یک تحلیل تئوری از     الگوریتم مورچه (تحت یک نگاه بدبینانه) نشان می دهد که زمان محاسباتی شدیدا به مقدار توصیفات و خصوصیات حساس است . پس استنباط اینکه این الگوریتم در رابطه با مجموعه داه هایی که در عمل خصوصیت های زیادی دارند و همچنین در چالش با دنیای وب و نگهداری وب ها چگونه مقیاس بندی می کند ، از اهمیت فراوانی برخوردار است.

   در آخر تحقیق در مورد اینکه تکنیک های مختلف جستجوی متون که توصیفات و خصوصیات آنها رو به افزایش است ، چه تاثیری بر عملکرد الگوریتم خواهد گذاشت دارای اهمیت می باشد.

   نتیجه کلی این مقاله این است که باافزایش اطلاعات صفحات وب جهت سهولت در برداشت و جستجو نیازمند دسته بندی و طبقه بندی آنها هستیم.برای دسته بندی نیاز به یک الگوی مناسب وجود دارد که این انتخاب الگو نیز به نوبه خود نیازمند قواعد کلی و مناسب ا ست.قواعد شامل مقدمه ها و نتایج هستند که مارا در جهت ایجاد الگوی مناسب برای دسته بندی یاری می دهند.

   هدف ما دسته بندی اطلاعات بر حسب موضوع است که نباید به صورت جزئی و خاص این مهم را انجام داد ، بلکه دسته بندی مناسب و معقول باید عمومی ، مفید و جامعه نگر باشد.

 متن کامل را می توانید دانلود نمائید چون فقط تکه هایی از متن پایان نامه در این صفحه درج شده (به طور نمونه)

ولی در فایل دانلودی متن کامل پایان نامه

همراه با تمام ضمائم (پیوست ها) با فرمت ورد word که قابل ویرایش و کپی کردن می باشند

موجود است


دانلود فایل



  • امیر نوروزی
  • ۰
  • ۰
  • امیر نوروزی
  • ۰
  • ۰

تعادل و توسعه راهبرد حیات طیبه در ایران 1400(ه ش)

تعادل و توسعه راهبرد حیات طیبه در ایران 1400(ه ش)

فایل بصورت ورد (قابل ویرایش) و در 179 صفحه می باشد.

 

فهرست مطالب

عنوان                                                                                                                                                                        صفحه

 

چکیده...................................................................

مقدمه..........................................

فصل اول – تعادل................................

- تعاریف لغوی و اصطلاحی.........................

- عدل..........................................

- معنای اعتدال.................................

- معنای عدالت..................................

- واژه‌هایی که با عدل پیوند معنایی دارند........

- استقامت......................................

- قصد..........................................

- قسط..........................................

- وسط..........................................

- توسط.........................................

- تعادل........................................

- تعادل در مقصد (تعادل در خداشناسی)............

- عدل الهی.....................................

- عدل خدا در خلقت جهان.........................

- تعادل در خلقت انسان..........................

- تعادل در مبدأ (تعادل در خودشناسی)............

- ضرورت تعدیل در قوای طبیعی تحت فرماندهی عقل...

- نشانگرهای رفتار و شخصیت متعادل...............

- مراحل وصول به تعادل..........................

- تعادل جسمانی.................................

- تعادل عقلانی (اجتماعی)........................

- تعادل روحی (معنوی)...........................

- ارتباط و نحوه تأثیر امور جاری و موظف و ویژه در یکدیگر 

- نشانه‌های عدم تعادل و سلامتی در امور مذکور.....

- در امور جاری (فردی)..........................

- در امور اجتماعی..............................

- در امور ویژه (معنوی).........................

- تعادل در مسیر (تعادل در فرمان خداشناسی)......

- تعادل در شریعت و طریقت و حقیقت...............

- صراط مستقیم..................................

- تعادل در انسان کامل..........................

- انسان کامل صاحب مقام برزخ البرازخ است........

- مقام برزخیت کبری = تعادل در بین غیب مطلق و شهادت مطلق 

- تعادل اسمایی (اسماء جمالی و جلالی)............

- تعادل در تشبیه و تنزیه.......................

- عقل حد واسط ربوبیت و عبودیت..................

- تعادل در دو قوه عقل عملی و نظری..............

- تعادل در دو جنبه یلی الخلقی و یلی الحقی......

- تعادل در علم و عامل..........................

- تعادل در عقل و قلب (عشق).....................

- تعادل در اقبال و ادبار قلب...................

- تعادل در خوف و رجاء..........................

- تعادل در قبض و بسط...........................

- یقین به خداوند موجب اعتدال آدمی می‌شود........

- تعادل در هیبت و انس..........................

- ادب پرهیز از افراط و تفریط...................

- تعادل در فرق و جمع (جمع الجمع)...............

- تعادل در رضا و غضب...........................

- تعادل در رتق و فتق...........................

- تعادل در انبساط..............................

- تعادل در فناء................................

- تعادل در تسلیم و تفویض.......................

- تعادل در توکل................................

- تعادل در خلوت و جلوت.........................

- تعادل در دنیا و آخرت.........................

- برخی از نتایج ایجاد تعادل در انسان...........

- فصل دوم – توسعه..............................

- تعریف لغوی و اصطلاحی..........................

- توسعه از دیدگاه فلسفی........................

- توسعه فرهنگی.................................

- منظور از خلقت بشر، ظهور استعدادات نهانی است..

- تجلی شهود الهی تابع استعدادات است............

- هدف از خلقت تحقق تمامیت انسان است............

- استفاده از تمام قوا (توسعه انسانی)...........

- توسعه وجودی از منظر قرآن.....................

- توسعه از منظر عرفان..........................

- نبوغ عرفانی..................................

- محورهای توسعه الهی...........................

- اهداف توسعه..................................

- گسترش علم و عقل یکی از اهداف توسعه...........

- مبانی توسعه..................................

- شاخصه‌های توسعه الهی..........................

- انسان با ایمان، انسان توسعه یافته قرآنی......

- مظهر اهتداء و ضلالت قلب انسان است (شرح صدر و ضیق صدر)  

- قلب المؤمن عرش الرحمن (توسعه دل).............

- علایم توسعه وجودی.............................

- شرح صدر......................................

- علامت شرح صدر دستیابی به حلم است..............

- انس..........................................

- انبساط.......................................

- من انسان کامل من فراگیر است..................

- وسعت نظر عارف................................

- سرور.........................................

- راه‌های افزایش توسعه وجودی....................

- پذیرش توحید راه اساسی افزایش ظرفیت روانی.....

- خداخواهی.....................................

- طی مراتب کمال در انسان کامل..................

- سیر و سلوک...................................

- عبادت (عبودیت)...............................

- تقوی مایه شرح صدر و گسترش دل.................

- گستردگی ظرفیت روانی و حلم نتیجه علو همت است..

- شکر..........................................

- عوامل مؤثر در ایجاد ظرفیت روانی..............

- مظاهر توسعه وجودی............................

- سلوک فردی....................................

- سلوک جمعی....................................

- نتایج توسعه وجودی............................

- تنگی و فراخ قبر تابع انشراح صدر و عدم آن است.

- نتیجه گیری...................................

- فصل سوم – حیات طیبه در ایران 1400 (ه.ش)......

- تعریف حیات معقول.............................

- عبور از مراحل خام «حیات طبیعی محض» به مراحل حیات معقول

- حیات.........................................

- طیب..........................................

- حیات دنیایی و زندگانی طیب....................

- حیات طیبه....................................

- حیات طیبه بهره مؤمن صالح.....................

- ارکان حیات طیبه..............................

- حیات طیبه انسان را به کجا می‌رساند؟...........

- راه رسیدن به عزت چیست؟.......................

- معنای صعود و شرح معراج.......................

- عمل صالح واسطه ارتقاء ارواح طیبه.............

- نشانه‌ها و ویژگی‌های حیات طیبه.................

- سیمای حیات طیبه نزد پیشوایان معصوم...........

- ایران در سال 1400 (ه.ش)......................

- نتیجه گیری...................................

- Abstract...........................................

فهرست منابع.........................................

 


دانلود فایل



  • امیر نوروزی
  • ۰
  • ۰

تحقیق در مورد پلاستیک ها

تحقیق در مورد پلاستیک ها

لینک پرداخت و دانلود *پایین مطلب*

 

فرمت فایل:Word (قابل ویرایش و آماده پرینت)

  

تعداد صفحه28

 

فهرست مطالب

 

دسته بندی پلاستیک ها

ترموپلاستیک ها

2- استال

ترموپلاستیک های خاص

1- اکریلونیتریل- بوتادی ان- استایرن (ABS)

3- اکریلیک

مقدمه

پلاستیک ها گروهی از مواد غذایی هستند که به گروه بزرگتری موسوم به بسپارها تعلق دارند. بسپار مولکول غول آسایی است که از هزاران مولکول کوچکتر تشکیل شده است، این مولکول های کوچک این خاصیت منحصر به فرد را دارند که می توانند با هم ترکیب شده مولکول های بزرگ به وجود آورند. مولکول های دارای این خاصیت تکپار و فرآیند ترکیب آنها برای ایجاد مولکول های غول آسا بسپارش نام دارد. این لغت از دو بخش «پار» به معنی تکه، و «بس» به معنی بسیار گرفته شده است. بنابراین، تکپار به معنی یک تکه و بسپار به معنی تعداد بسیاری تکه می باشد. بعضی بسپارها از دهها هزار تکپار تشکیل شده اند، این تعداد به نوع بسپار و آنچه تولید کننده می خواهد بستگی دارد. قبل از بررسی پلاستیک ها باید این مولکول های بزرگ موسوم به بسپار را بررسی کنیم.

بسپارها در واقع دو دسته اند، بسپارهای طبیعی و بسپارهای مصنوعی. اگر تمام توان کارخانه های سازنده بسپارهای دنیا «که کم نیستند و مقادیر زیادی بسپار تولید می کنند» را روی هم بگذاریم تولیدشان در مقابل بسپارهایی که مادر طبیعت می سازد ناچیز است. این بسپارهای طبیعی عبارتند از سلولز «بخش اصلی چوب، گیاهان و پنبه که تقریباً سلولز شکل خالص است» چرم، پشم، ابریشم و پوست. سلولز چوب تقریباً ماده اصلی کاغذ و محصولات کاغذی مثل مقواست. می بیند که بسپارها و فرآورده های آنها چقدر در ساختن بناها، لباس و دیگر مایحتاج جامعه به کار می روند.


انواع بسپارهای مصنوعی

بسپارهای مصنوعی را نیز می توان به دو بخش تقسیم کرد: لاستیک ها و پلاستیک ها. گرچه خیلی ها ادعا می کنند که لاستیک در واقع یک پلاستیک گرماسخت (Thermoset) است که بعداً تعریف خواهد شد، ولی جامعه قبول دارد که لاستیک و پلاستیک دو مادة متفاوت هستند. البته می دانید که پلاستیک هایی هستند که خاصیت کشسانی دارند «یعنی می توان بخشی از آنها را کشید و رها کرد تا به اندازه اول برگرداند و به لاستیک شباهت دارند.

بسپارش

فرآیند بسپارش فرآیند بسیار ویژه ای است که در آن تنها چند ترکیب موسوم به تکپار شرکت دارند. این فرآیند شیمیایی ویژه، این تکپارها را به هم


دانلود فایل



  • امیر نوروزی
  • ۰
  • ۰
  • امیر نوروزی
  • ۰
  • ۰

تحقیق در مورد مهرورزی

تحقیق در مورد مهرورزی

لینک پرداخت و دانلود *پایین مطلب*

 

فرمت فایل:Word (قابل ویرایش و آماده پرینت)

  

تعداد صفحه28

 

فهرست مطالب

مهرورزی چیست   .....................      1

 

سخنی از رئیس جمهور در مورد مهرورزی . 2

 

شعری از حافظ در باره مهرورزی ....... 2

 

نقش مهرورزی در برپایی عدالت در جامعه و خانواده 3

 

موانع محبت ......................... 5

 

جه کنیم که یکدیگر را دوست داشته باشیم    16

 

منابع .............................. 23


مهرورزی چیست ؟

 

محبت عامل مهمی است که برای درمان هر گونه درد می تواند مورد استفاده باشد . هم رام کننده است و هم به راه آورنده . بر اساس تجارب مهر و محبت بیش از خشم وکین و تنبیه می توانند موجد آثار رشد باشد ، یک مربی مهربان و آگاه می تواند نقشی سازنده درباره او ایفا کند و با مهر و محبتش او را به راه آورد .

 

 فکر کردید ؟ نه می خواهم بدانم تا حالا به این موضوع فکر کردید؟ فکر کردید که چه کسانی نمی خواهند که مردم ما ، مردم شریف ایران ، مردم غیور ایران به پیشرفت برسند جامعه شان به تعالی برسد ؟

 

نه فکر نکردید یعنی فکر نکنم که به این موضوع فکر کرده باشید.

 

چه کسایی نمی خواهند مردم ما یکدیگر را دوست داشته باشند چه کسی نمی خواهند مردم ما به پیشرف برسند . اصلا این مردم چه کین؟ اصلا حرف حسابشان چیست ؟ اصلا از کجا آمده اند و به کجا می خواهند بروند؟

 

کسانی که نمی خواهند جامعه ما به تعالی برسد کم نیستند، کسانی که می خواهند ایران و ایرانی بودن نباشد، کسانی که می خواهند دیگه صبح ها با صدای اذان محلمون بیدار نشویم ، کسانی که نمی خواهند توی راهپیمایی ها شرکت کنیم کسانی که نمی خوان یکدیگر را دوست داشته باشم .

 

کسانی که نمی خواهند ما یکدیگر را دوست داشته باشم که از این جامعه نیستند ،کسانی هستند که خون ایرانی درون رگ هایشان جاری نیست کسانی هستند که نمی توانند ایرانی بودن را درک کنن کسانی هستند که چشم دیدن رهبر جامعه اسلامی رو ندارند کسانی هستند که غیرت جوانمردان ایران رو ندارند کسانی هستند که ایرانی نیستند ایرانی نبودند و ایرانی نخواهند بود کسانی هستند که حدیث های ائمه اطهار در مورد مهرورزی رو فرامش کرده اند.

 

ولی چرا این طوری است ؟ واقعا چرا نمی خواهند ایرانی ها به هم محبت کنند ولی ما ایرانی ها چرا باید خود دست در دست هم نمی گذاریم.

 

چرا ما خودمان این طوری شده ایم چرا دیگر یکدیگر را دوست نداریم ما چرا باید نقطه ی ضعفی دست دوشمنامان دهیم چرا ؟ ما باید ثابت کنیم که ایرانی هستیم باید به تمام دشمنان اسلام ثابت کنیم که می توانیم در مقابل همه ی ظلم و ستیزه ها جلو گیری کنیم ما باید نشان بدهیم که می توانیم یکدیگر را دوست داشته باشیم ما باید یکدیگر را دوست داشته باشیم آهای ایرانی من دارم داد می زنم دارم فریاد می زنم ما باید به هدیگرو دوست داشته باشم تا اینکه بتوانیم یکی بشویم تا اینکه بتوانیم یکپارچه شویم و از خود و از مرز های کشورمان دفاع کنیم.

ولی نفس خودمان هم می تواند باعث شود که ما فقط خودمان رو دوست داشته باشیم. این نفس شیطانی که درون

 


دانلود فایل



  • امیر نوروزی
  • ۰
  • ۰

دانلود مقاله امیر خسرو دهلوی

 

 برگردان از: عبدالرحیم احمد پروانی
مرگ کیقباد در حالتی که بتوان غیرعادیش خواند، رخ نداد. بعد از مرگ او جلال الدین خلجی که توسط کیقباد برای احراز پس صدارت پس از رهایی از نظام الدین فرا خوانده شده بود، با نیت استقرار امنیت، بر تخت شاهی نشست. جلال الدین هنگامی که به پادشاهی رسید، هفتاد سال داشت. وی مردی بود مهربان، شجاع، فیاض و شفیق و علاوه بر آن به شعر و شعرا علاقه فراوان داشت و گاهی خود نیز شعر می گفت. این قطعه را منسوب به او می دانند:
آن زلف پریشانت ژولیده نمی خواهم
وان روی چو گلنارت تفسیده نمی خواهم
بی پیرهنت خواهم یک شب به کنار آیی
هان، بانگ بلند است این پوشیده نمی خواهم. (ملا عبدالقادر بدایونی، منتخب التواریخ).
از بخت نیک، فضای دربار مساعد حال امیر خسرو بود. او از مقربان شاه گشت و آنچنان در دلش جای یافت که به عهده ”کتابداری“ مقرر و خلعت امارت برایش تفویض گشت. همچنان سالانه دوازده صد تنکه معاش برایش تعیین گردید. یک بار دیگر فضا برای باروری و رشد استعداد امیر خسرو مساعد گردید و مورد تشویق و تحسین اطرافیان قرار گرفت. غزل های امیر خسرو توسط مطربان و موسیقی نوازان دربار زمزمه می شد و هر کس از آن ها نسخه بر می داشت.
آنچنان که گفته آمدیم، جلال الدین خلجی مردی حلیم و مهربان بود. چشم پوشی او از خطاهای درباریان به ضرر او انجامید. کسانی که به جرم توطئه و سازش علیه شاه دستگیر می گردیدند، مورد عفو و بخشش قرار می گرفتند، به عوض ندامت و پشیمانی از مهربانی شاه سوء استفاده می کردند. بالاخره اوضاع تا جایی خراب شد که نزدیکان و اقارب شاه نیز علیه او به دسیسه پرداختند. جلال الدین شش سال پادشاهی کرد تا اینکه شکار توطئه یی گشت که برادرزاده و دامادش علاءالدین خلجی که شاه او را چون فرزند خود می پنداشت گردید. علاء الدین خلجی که از طرف شاه به حکومت ”اود“ و ”کتره“ گماریده شده بود، توسط دو اوباش شاه را به قتل رسانید. اگر چه معتمد علیه احمد چاپ با کناره گیری از این توطئه شاه را خبر کرده بود، اما شاه آنچنان بر علاء الدین اعتماد داشت که بر سخنان او باور نکرد و مشوره اش را نپذیرفت. جلال الدین کشته شد و علاء الدین برای فرونشانیدن خشم و غضب مردم و کسب رضایت سران سپاه و امراء که از این عملش خشمگین و بدگمان شده بودند، در حالیکه سیم و زر به هوا می پاشید، فاتحانه وارد دهلی گردید.
در این وقت، امیر خسرو را می بینیم که نه در مدح علاءالدین قاتل، بلکه در مدح علاء الدین پادشاه شعر می سراید. چنان بر می آید که او نیز پا در نقش قدم های مردم دهلی گذاشته بود. او در مرگ حامی خود، جلال الدین خلجی ابراز کمترین اندوه و غم نکرده است. در یک مثنوی علاء الدین را چنین مخاطب می سازد:
نه من بودم از طبع دریا نشان
جلوس ترا اولین در فشان
مبارک زبانی من بین که بخت
بدرگاه دهلی ترا داده تخت
به هر حال، در دیوان امیر خسرو قصاید زیادی را می توان یافت که در مدح جلال الدین خلجی سروده است. از آن شمار قصیده یی دارد که قصیده مشهور ظهیرالدین فارابی را که در مدح سلطان قزل ارسلان سروده بود، به یاد می آورد. ابیاتی از آن قصیده:
سلطان جلال دین که گه تخت بر شدن
چرخش ز هفت کرسی خود نردبان دهد
فیروز شه که صیت بلندش زمان زمان
از شرق تا به غرب ندای امان دهد
آن دم که گرد لشکر او بر رود به چرخ
پیشش بخاک بوسه مه آسمان دهد
بادت مدام دولت و آنگاه دولتی
کز قدر کره فلکت زیر ران دهد
بختی چنانکه روی همایونت را قضا
هر دم نوید مملکت جاویدان دهد
در قصیده دیگری می گوید:
شهنشها فن خسرو چو موی باریک است
مگر ز مدح تو کو درچه فن همی پیچد
بامتحان سخن، بهر پاسخ دیگری
ردیف چستی ازین ممتحن نمی پیچد
به بین که لقمه چنان کردمش که لذت آن
نواله ز پی هر دهن همی پیچد
بطرز من همه پیچند آری از پی خشم
شبه برشته در عدن همی پیچد
گه دعات که طومار هفت هیکل چرخ
بحضرت ملک ذوالمنن همی پیچد
بساط قدر تو گسترده با تا گویند
که بوریایی قیامت ز من همی پیچد
بعد از مرگ سلطان جلال الدین خلجی، سلطان علاء الدین خلجی بر تخت سلطنت هند تکیه زد و سال نخستین فرمانروایی خود را به گسترش قلمرو خود پرداخت. لشکرکشی و تصرف مناطق جدید چنان بر فکر و هوش این سلطان سایه افگنده بود که به سان اسکندر کبیر می خواست همه ممالک را زیر قبضه خود درآورد. در نتیجه این ذهنیگرایی و خیال پردازی که شاه خود را مصروف به آن ساخته بود، اوضاع و حالات در داخل ملک رو به خرابی نهاد. نه کسی یارای آن را داشت که شاه را از اوضاع درهم و برهم آگاه سازد و نه شاه مشوره کسی را می پذیرفت. ضیاء الدین برنی مورخ معاصر این شاه در تاریخ فیروز شاهی می نگارد:
”علاءالدین در سه سال اول فرمانروایی خود جز از عیش و عشرت و بزم آرایی و برگزاری جشن ها به کار دیگری نمی پرداخت... خبر فتوحات جدید از هر گوشه می رسید. هر سال صاحب دو یا سه فرزند میشد. کارهای سلطنت به خوبی پیش می رفت، خزانه شاهی پر بود و هر روز صندوقچه های مملو از جواهرات و مروارید ها به معاینه شاه میرسید. در اصطبل شاهی فیل های فراوان و در شهر و نواحی آن هفتاد هزار اسب وجود داشت. این قدرت و ثروت شاه را بلند پرواز ساخته بود. آرزوهای بزرگ و اهداف دست نیافتنی یی که قبلا به فکر هیچ شاهی نگذشته بود، ذهن او را به خود مشغول داشته بود. در اثر همین خیالپردازی ها و حماقت ها بود که شاه توازن فکری خود را از دست داد. می خواست چیزهای ناممکن را ممکن بسازد و آرزوهایی چون دیوانگان در دل می پرورانید. خود بیسواد بود و با باسوادان کاری نداشت، حتی یک نامه نوشته و خوانده نمی توانست. تند خو، کینه دل و سنگدل بود. اما دنیا برویش لبخند می زد و طالع خوبی داشت و به هر کاری که اقدام می کرد، موفق می گردید. در نتیجه ظالم و ستمگر بار آمده بود. در رویای آن بود که مذهب جدیدی رویکار آورد. شاه در این فکر بود که نایبی در دهلی بگمارد. باری در یک بزم باده نوشی گفته بود: همچون سکندر به قصد فتوحات جدیدی به لشکرکشی می پردازم و دنیا را زیر نگین خود در می آورم. در خطبه های نماز جمعه خود را سکندر ثانی می خواند و به همین نام در نامه مهر می کرد و سکه ضرب می نمود.“
هر چند تحقق آرزوهای شاه نزد دیگران غیرممکن می نمود، اما علاءالدین در فکر آن بود که نامش در تاریخ به حیث کشورگشا و فاتح جهان به یادگار بماند. خطرات متصور از این ناحیه، بر کسی پوشیده نبود. به هر حال، دنیا تهی از افراد خیرخواه و دلسوز نیست و چنان واقع شده است که گاهی یک کلام نیک، بدترین انسان را به راه راست آورده است. بالاخره عقل به کمک شاه آمد و در اثر مشوره مرد دانایی که برایش گفته بود به جای آنکه شاه وقت خود را به فتح ممالک دیگر ضایع سازد، به بهبود اوضاع داخل بپدازد و راه ملتان را بر مغول ها ببندد و شراب نوشی عیش و عشرت را ممنوع سازد، علاء الدینی که برده امیال خود بود، دست از کارهای قبلی کشید. پند آن مرد دانا بر دل شاه نشست و متوجه بهبود امور اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی گشت. او با شدت شورش ها را سرکوب و به سختی آشوبگران را مجازات نمود. شراب نوشی ممنوع گشت و به این ترتیب دامن بزم های عیاشی و برگزاری جشن ها برچیده شد. همین مورخ می نویسد:
”سلطان فرمان داد هر جایی که روستایی برای کسی طور انعام داده شده باشد یا حیثیت وقف را داشته باشد، یکسر تحت قیمومیت دربار قرار گیرد. از مردم به جبر و اکراه پول اخذ می گردید و کار به جایی رسید که جز از سران قوم، امرا، مامورین دولتی، ملتانی ها (سوداگران ملتانی) حتی سکه یی پول نقد نزد کسی موجود نبود. شرایط آن چنان تنگ گردید که همه در پی به دست لقمه نام گردیدند و نام شورش را کسی بر زبان می آورد.“
امروز برای دانش آموزان عرصه تاریخ، اقدامات و کارهای علاء الدین که در شرایط نبود قانون هر حرفش قانون بود، سخت ظالمانه و ستمگرانه می نماید، اما اگر شرایط آن زمان به دقت مطالعه گردد، پله قضاوت به طرف علاء الدین سنگینی می کند. وی چنان سازمان جاسوسی بنیان نهاده بود که از هر کار کوچک مردم آگاهی می داشت، تا جایی که مردم گاهی با اشاره با یکدیگر حرف می زدند. برای بهبود اوضاع اقتصادی شیوه یی ماهرانه را به کار برد. سوداگران و دکانداران ساده آنچنان در هراس بودند که خواب دغا و فریب را هم نمی دیدند. برای هر جنس، حتی برای غلامان و کنیزان نیز نرخ های ثابت معین گشته بود. شاه هیچگونه دلسوزی برای خیانتکاران و مجرمان نداشت و هر کدام را به شدیدترین جزاها محکومم می کرد.
از گفتار بالا این نتیجه به دست می آید که علاء الدین توجهی به علما، ادبا و شعرا نداشت و به تشویق ایشان نمی پرداخت. باری که قاضی بیانه را برای مشوره فرا خوانده بود، برایش گفت:
این مرد دانشمند، شما شخص با سوادی هستید اما تجربه یی ندارید، من بیسوادم اما چیزهای زیادی در این دنیا دیده ام.
می گویند در جریان سلطنت این شاه عجایب دهگانه وجود داشته است. از آن جمله، اعجوبه آخرین را ”اعجوبه عجایب“ خوانده اند و آن اینست که با وجود کمی توجهی و بی التفاتی شاه به صوفی ها، دانشمندان و شعرا و موسیقی دانان زیادی در زمان او ظهور کرده بود. اگر به این فهرست طولانی نگاهی انداخته شود، نام امیر خسرو در صدر آن قرار دارد و بعد نام دوستش امیر سنجری می آید. صدر الدین عالی، فخر الدین قواس، حمیدالدین راجا، مولانا عارف عبدالحکیم و شهاب الدین از شعرایی آن اند که در این فهرست نام های شان آمده است. امیر خسرو در سلک درباریان شاه شامل بود و سالانه هزار تنکه برایش مقرر گردیده بود. اگر چه شاه به قدرت شاعری او اعتراف داشت، اما امیر خسرو از آن مقامی که در گذشته داشت، محروم گردیده بود. با وجود این همه، دوران بیست و یک ساله فرمانروایی علاء‍الدین برای رشد استعداد ادبی امیر خسرو خیلی مفید واقع گشت. در همین زمان بود که امیر خسرو منظومه پنج گنج خود را که به تقلید از نظامی گنجه یی سروده بود، سرود. در ”خزائن الفتوح“ از لشکرکشی ها و فتوحات علاء الدین به تفصیل سخن گفته است. اگر چه این اثر بر اساس اطلاعات دربار تهیه گردیده و تمام ابعاد لشکرکشی های سلطان را در بر ندارد، اما برای درک شرایط و اوضاع آن روز اثر مفیدی به شمار می رود. دلرانی، خضرخان که بر اساس داستان عشق خضر خان فرزند علاء الدین نوشته شده در همین زمان نگارش یافته اند. به گمان اغلب تکمیل این آثار مترادف بوده است با تکمیل سومین دیوان شاعر که ”بقیه النقیه“ نام دارد. پنج گنج شامل مثنوی های مطلع الانوار، شیرین و خسرو، آیینه سکندری، لیلی و مجنون و هشت بهشت شامل هژده هزار بیت است و سرودن آن صرف دو سال وقت شاعر را گرفته است. پنج گنج به نام سلطان علاء الدین سروده شده و چنانکه مرسوم بود، مدح سلطان در آن مرقوم است. اما خسرو در حالی که به مدح شاه که مخالفت و مخالف را برداشت نمی کرد، می پردازد از پند و نصحیت او نیز غافل نمی ماند. در مدح شاه، می گوید:
جم ثانی، علاء دنیا و دین
آسمان تاج و آفتاب نگین
پادشه جهان محمد شاه
سایبان جهان ز چتر سیاه
مه سپهر منورش خوانده
دین علاء مصورش خوانده
شاه دیهیم بخش و تاج ستان
ازعرب تا عجم خراج ستان
علمش سر بر آسمان سوده
سایه بر آفتاب بکشوده (هشت بهشت، امیر خسرو)
اما پند و مشوره را نیز فراموش نمی کند:
جون خدایت سریر شاهی داد
ملکت از ماه تا بماهی داد
کوش کاسوده داری از شاهی
عالمی را ز ماه تا بماهی
بر ستمکش ز عدل کم نکنی
بر ستمگار جز ستم نکنی
خار بن را بر افگنی ز گذر
خارکن را کنی نهال ز سر
چون به پیلان علف دهی حالی
از غم مور دل مکن خالی
عالم آسوده کن ز نعمت وجود
تا تو خوش باشی و خدا خوشنود
چون بخاصان دهی نواله و جام
کام شان خوش کنی بنعمت و کام
یاد کن زان گدای بی توشته
که شب افتد گرسنه در گوشه (هشت بهشت، امیر خسرو)
شجاعت و وارستگی امیر خسرو را از اشعار بالا به خوبی می توان دریافت، زیرا اندرز و پند دادن به پادشاه خود کامه یی چون علاء الدین کار هر کسی نبود.
چنانکه در بالا آمد، جلال الدین خلجی سلف علاء الدین مقام ”کتابداری“ را به امیر خسرو سپرده بود. علاء الدین خسرو را از آن مقام عزل نمود که در نتیجه زندگی شاعر به تنگدستی و عسرت سپری می گشت. شاعر در یک قصیده ضمن مدح پادشاه، می گوید:
ای شهنشاهی که گردون رو بسویت کرد و گفت
بنده مستظهرم من از عطای عام شاه
خواهشم از ختم شاهان شغل مصحف داریست
تا بود خرز دعایم جوشن اندام شاه
هست مقصود آنکه باری دولتی حاصل کنم
خاصه چون دریافت بختم نوبت و ایام شاه
آنکه شغل شه دهد از سیم و زر تا عمر هست
خوش بود چون عمر شد چه سودم از انعام شاه
و آنچه خسرو می دهد از شعر عمر جاودان
زان بخواهد ماند باقی تا قیامت نام شاه (بقیه نقیه، امیر خسرو)
امیر خسرو اثر بزرگ نثری ”اعجاز خسروی“ خود را در همین زمان به پایه اکمال رسانید. شاعر در این اثر از اوضاع و احوال روزگار می گوید و شرایط زندگی مردم عام را به خوبی تصویر می نماید.
سلطان علاءالدین پس از بیست و یک سال سلطنت بی چون و چرا* در اثر بیماری استسقا در در سال ۱۳۱۶ قمری جان به جان آفرین تسلیم نمود. ملک کافور تازه مسلمان شده، در اثر شجاعت و فتوحات متعدد، چندان اعتماد شاه را به خود جلب کرده بود که به اشاره او، پادشاه فرزند خود خضر خان را به زندان انداخته بود. هنگامی که شاه در بستر بیماری خوابیده بود، ملک کافور فرمانی به امضایش رسانید که طی آن خضر خان از تاج و تخت محروم ساخته شده و به جای او یکی از فرزندان دیگر شاه را که هنوز به سن بلوغ هم نرسیده بود، ولیعهد تعیین شده بود. پس از وفات علاء الدین، ملک کافور فرمان شاه را به امراء ابلاغ و شهزاده شهاب الدین را پادشاه اعلام نمود. نخستین خیانت و جفایی را که این شخص در حق خانواده ولینعمت خود انجام داد این بود که خضر خان را کور کرد و بعد به جان شهزاده هایی که فکر می کرد، هوای شاهی در سر دارند، افتاد و همه را با بیرحمی و سنگدلی تمام از دم تیغ گذرانید. تمام دارایی ملکه بیوه را اعم از ملک و جایداد، زیورات و غیره ضبط نمود. یگانه کسی که از خاندان شاهی موفق به فرار گردید، مبارک شاه خلجی بود.
به هر حال، چند ماهی وحشت و هراسی که ملک کافور به راه انداخته بود، دوام یافت تا اینکه شخصی او را در خوابگاهش به قتل رسانید. مبارک شاه شاه خلجی، یگانه فرزند شاه زنده مانده بود، بر تخت شاهی نشست و امید می رفت که این شاهزاده زیبارو همچو پدر در استقرار امنیت و صلح بکوشد و پایه های دولت را مستحکم سازد. اما این امید به زودی به یاس مبدل گردید. دربار شاهی به شراب خانه تبدیل گردید. باده نوشی و عیاشی که در زمان علاء‍الدین ممنوع شده بود، دو باره رواج یافت و شاه و امراء را از احساس غیرت و توازن روحی که از ممیزات دوران سلطنت علاء الدین به شمار می رفت، محروم ساخته بود.
مبارک شاه همچون پدرش مصاحب و معتمدی داشت به نام خسرو خان که حکمران واقعی می گفتندش. شاه نه روزه می گرفت و نه نماز ادا می کرد، بلکه غرق شهوت پرستی و سفلگی بود. حتی کسانی که شاهد عیاشی در دربار کیقباد بودند، می گفتند که مبارک شاه از او به مراتب در عیاشی و فساد پیشی گرفته است. تا اینکه این دوران نیز به سر رسید و مبارک شاه پس از چهار سال سلطنت در سال ۱۳۲۱ قمری به دست خادم محبوب خود خسرو خان به قتل رسید و با قتل او سلسله سلطنت خاندان خلجی خاتمه یافت.
خسرو خان که خواب پادشاهی می دید، شورشی را به راه انداخت و هنگامی که شاه از شورش طرفداران وی اطلاع یافت، به حرمسرا فرار کرد، اما توسط افراد خسرو خان دستگیر و گردن زده شد. خسرو خان پس از قتل شاه، به کشتار مردم بیگناه دست یازید. به قرآن شریف بی حرمتی روا داشت و در مساجد بت ها را گذاشت و به امراء اهانت بسیار کرد. اوضاع آن چنان وخیم گشت که ملک تغلق که به مقابل مغول ها به جنگ مشغول بود، با سپاهیان خود آهنگ دهلی کرد و در جنگی که صورت گرفت، خسرو خان شکست خورد و به هلاکت رسید.
در اثر اوضاع و حالاتی که پس از قتل علاء الدین به وجود آمده بود، امیر خسرو مدتی از سیاست و دربار کناره گرفت و به شاعری و گوشه نشینی پرداخت. اما نباید تصور کرد که امیر خسرو در این مدت از حالاتی که بر دربار دهلی مستولی بود، خبر نداشت. او شاهد توطئه ها، دسایس و جنایاتی بود که در آن زمان رخ می داد. با وجود آنکه قطب الدین مبارک شاه در راه نادرستی گام نهاده و روابطش با حضرت نظام الدین اولیاء خوب نبود، امیر خسرو با او مراوده داشت و مورد احترام شاه بود. هنگامی که شاه از او خواست تا تاریخ دوران حکمروایی اش را بنویسد، امیر خسرو ”نه سپهر“ را به رشته تحریر درآورد. پادشاه به او وعده کرد که هموزن فیل برایش طلا انعام دهد و گمان بر این است که شاه وعده خود را عملی کرده است، زیرا امیر خسرو خود گفته است که از شاه چنان انعامی دریافته است که از هیچ شاه دیگری ندیده است. امیر خسرو ضمن تعریف و تمجید شاه گفته است:
شد اکنون که اقبال همدم مرا
نوازنده شد قطب عالم مرا
شها گنج بخشا، کرم گسترا
معانی شناسا، سخن داورا

 

فرمت این مقاله به صورت Word و با قابلیت ویرایش میباشد

تعداد صفحات این مقاله  24  صفحه

پس از پرداخت ، میتوانید مقاله را به صورت انلاین دانلود کنید


دانلود فایل



  • امیر نوروزی
  • ۰
  • ۰

کاربرد ژنراتورهای دو سو تغذیه در توربین های بادی در قالب ورد 60 صفحه

کاربرد ژنراتورهای دو سو تغذیه در توربین های بادی در قالب ورد 60 صفحه

مقدمه

گسترش روز افزون تولید برق از انرژی بادی و افزایش مزارع بادی در چند دهه اخیر از یکسو و بالطبع اثر رفتار نرمال و گذرای این واحدهای تولید انرژی بر شبکه برق و بعضاً شبکه توزیع برق از سوی دیگر، لزوم شناخت اجزای داخلی این واحدها و آرایشهای مختلف آنها را، برای طراحی مناسب وبهینه چنین سیستمی در شرایط مختلف به وضوح نشان می دهد. توربین های بادی همان طور که میدانیم در دو نوع سرعت ثابت و سرعت متغیر به کار می روند . در نوع سرعت ثابت امکان تغییر1% سرعت روتور وجود دارد و بصورت مستقیم به شبکه متصل می شوند. در انواع سرعت ثابت اکثراً سرعت به نسبت فرکانس شبکه تثبیت می شود و ولتاژ متاثر از سرعت باد است یعنی نوسانات باد در عملکرد توربین و ولتاژ خروجی تاثیر گذار است . برای توربین های سرعت متغییر که ژنراتور توسط تجهیزات الکترونیک قدرت کنترل می شوند ، این امکان فراهم است که سرعت روتور کنترل شود .در این روش نوسانات توان که بوسیله تغییرات باد که ممکن است زیاد یا کم باشند بوسیله تغییر سرعت روتور مستهلک می شوند.


دانلود فایل


برای شروع اینجا کلیک کنید
آدرس کانال تلگرامی سامانه کمپ ایران



  • امیر نوروزی