مقدمه:
روان&lrm شناسی ورزشی شاخه&lrm ای از علم ورزش است که در جستجوی فراهم نمودن پاسخ به سؤالات مختلف در زمینه&lrm های رفتار انسانی در حیطه ورزش است. از آنجایی که روان&lrm شناسی به مطالعه رفتار می&lrm پردازد، بالطبع موضوع روان&lrm شناسی ورزشی نیز مطالعه حرکات و فعالیت&lrm های ورزشی در تمام ابعاد از فعالیت حرکتی یک کودک دبستانی تا مسابقات جهانی و المپیک می&lrm باشد.
اگر چه اهمیّت مسائل روانی در ورزش از چندین سال پیش شناخته شده است با این حال روان&lrm شناسی ورزشی هنوز دانشی بسیار جوان می&lrm باشد و در خلال دهه&lrm های اخیر علاقه و توجه به « روان&lrm شناسی ورزشی شناختی» افزایش چشم&lrm گیری یافته است. ابتدا تمام تلاش&lrm ها در این حیطه معطوف به مردان قهرمان بود اما در سال&lrm های اخیر این روند متحول شده است و روان&lrm شناسی ورزشی قهرمانان زن و مرد حرفه&lrm ای و برجسته افراد شرکت کننده در فعالیت&lrm های غیر حرفه&rlm ای را نیز مورد توجه قرار می&lrm دهد. به عبارتی هدف روان&lrm شناسی ورزشی کمک به ورزشکاران در تمام رده&lrm های سنی از نوجوانان تا بزرگسالان است.
امروزه متخصصان فیزیولوژی ورزش از دانش روان&lrm شناسی ورزشی برای کمک به شرکت&lrm کنندگان در برنامه&lrm های باز پروری قلبی استفاده می&lrm کنند تا آنها بر ترس خود نسبت به از سرگیری و شروع تمرین غلبه کنند. معلمان همچنین با استفاده از دانش روانشناختی ورزشی شیوه توجه به تأثیرات محیطی را که باعث بهبود اجرا می&lrm شوند، به متعلمان خود می&lrm آموزانند. دست اندر کاران تیمهای جوانان برای اطمینان از کسب تجارب مثبت از سوی ورزشکاران جوان، از روان&lrm شناسی ورزشی بهره می&lrm گیرند. و نهایتاً مربیان در تمام سطوح از تکنیکهای روان&lrm شناسی ورزشی همچون کنترل هیجان، تصویر سازی ذهنی، هدف گزینی و انگیزش کمک می&lrm گیرند تا ورزشکاران را در تکامل بخشیدن اجراهایشان یاری دهند. اکنون با پیشرفت علم روان&lrm شناسی ورزشی، بحث مهارت&lrm های روانی در اجرای عملکردهای ورزشی از اهمییت بسزایی برخوردار شده است و در حالی که قبلاً به اهمیت آماده سازی جسمانی تأکید می&lrm شد امروزه قهرمانان هرچه بیشتر بر آماده سازی روانی توجه و تأکید می&lrm کنند. تجارب کسب شده آنان حاکی از آنست که وقتی در میدانهای بزرگ با قهرمانانی همتراز به لحاظ جسمی&lrm به رقابت می&lrm پردازند، سرانجام آمادگی روانی پیروزی را به نفع یکی از طرفین رقم خواهد زد.
مربیان برتر نیز به جنبه&lrm های آماده سازی روانی ورزشکاران و ضرورت تدارک آن در طول تمرینات واقفند. و بخشی از برنامه آماده&lrm گی را به آماده سازی روانی اختصاص می&lrm دهند. با وجود این، آماده سازی روانی تا حدود زیادی مورد غفلت قرار گرفته است که به نظر می&lrm رسد عمده&lrm ترین علت این غفلت فقدان آگاهی مربیان در چگونگی آماده سازی روانی ورزشکاران می&lrm باشد. صاحبنظران ورزش چنین می&lrm پندارند که ورزش می&lrm تواند به بازیکنان جوان قدرت اراده&lrm گری، اعتماد به نفس، نحوه سلوک، برقراری ارتباط با دیگران و تجربه رسیدن به هدفهای مشکل را بیاموزد ولی امروزه می&lrm دانیم که این قابلیتها به طور خود بخودی به حداکثر نرسیده و رشد نمی&lrm یابند مگر اینکه ورزشکار تحت آموزش و تمرین مهارت&lrm های روانی1 قرار گیرد.
اکنون مهارت&lrm های روانی در همان نقطه&lrm ای قرار دارند که پنجاه سال پیش مهارت&lrm های جسمانی قرار داشتند مربیان باید به این اعتقاد دست یابند که مهارت&lrm های روانی هم چون مهارت&lrm های جسمانی قابل کسب&lrm اند و باید به طور اصولی و علمی آموزش داده شوند.
لینک منبع و پست :http://campiran.ir/project-109711-%d9%be%d8%a7%db%8c%d8%a7%d9%86-%d9%86%d8%a7%d9%85%d9%87-%d8%b1%d9%88%d8%a7%d9%86%d8%b4%d9%86%d8%a7%d8%b3%db%8c-%d9%88%d8%b1%d8%b2%d8%b4/
- ۹۵/۰۷/۱۲