لینک *پایین مطلب*
فرمت فایل:Word (قابل ویرایش و آماده پرینت)
تعداد صفحه:36
فهرست مطالب
مقدمه
الف) پیامبران قومی وقبیله ای
ب) پیامبران تبلیغی
ج) پیامبران صاحب شریعت
1- خاتمیت در قرآن واحادیث
2- مبانی ختم نبوت
2/2- مراتب دین از نظر قرآن
3- فلسفه وحکمت ختم نبوت تبلیغی
4- فلسفه وحکمت ختم نبوت تشریعی
1/4- اسلام ومقتضیات زمان
2/4- ویژگی های سیستم قانون گذاری در اسلام وعناصر پویایی آن
قلمرو دین
مقدمه
1- علل وعوامل ظهور سکولاریسم
1/1 &ndash محتوای متون دینی مسیحیت
2/1- نداشتن قوانین اجتماعی وحکومتی در دین مسیح
3/1- فساد مالی واخلاقی در دستگاه کلیسا
4/1- جزمیت وخشونت کلیسا وجنبش اصلاح دینی
1- تفسیر دنیا گرایانه دعوت انبیاء
2- تفسیر آخرت گرایانه دعوت انبیاء
3- تفسیر جامع گرایانه دعوت انبیاء
دلایل ارائه دهندگان نظریه جامع گرا
الف)دلایل برون دینی
ب)دلایل درون دینی
1- اهداف پیامبران درقرآن
1/1 &ndash دعوت به پرستش خداوتوحید
/1- دعوت به معاد
3/1- تعلیم وتربیت
4/1- دعوت به تز کیه و تقوا
5/1- آزادی انسان
6/1- برقراری عدالت اجتماعی
7/1- اصلاح جامعه ومبارزه با مفاسد اجتماعی
2- سیره عملی پیامبر اسلام
3- جامعیت دین
4- مهدویت واحیاء دین خدا
بخش سوم امامت ورهبری
فصل اول: امامت
مقدمه
1- چیستی وحقیقت امامت
1/1- تفاوت شیعه وسنی در تعریف امامت
2/1- تعیین امام
2- ضرورت امامت از دیدگاه عقل
3- مناصب مهم امام
1/3- مرجعیت علمی امام
2/3- مرجعیت سیا سی امام
4- امامت از دیدگاه نقل
1/4- امامت از دیدگاه قرآن
2/4- امامت از دیدگاه روایات
5- مهدی موعود
1/5- اختلاف نظر شیعه وسنی دررابطه با مهدویت
2/5- نظریه منجی عالم در سایر ادیان ومذاهب
3/5- بشارت منجی عالم در قرآن کریم
6- طول عمر مهدی (عج)
7-تکلیف امت در عصر غیبت
فصل دوم: ولایت فقیه
1- ولایت چیست؟
2- فقیه کیست؟
3- دلایل عقلی ولایت فقیه
3- دلایل نقلی ولایت فقیه
4- ولایت مطلقه فقیه
5- مشروعیت ولایت فقیه
معجزات پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم
جنگهای پیامبر
مقدمه
در طول تاریخ پیامبران زیادی برای هدایت بشر ورساندن پیام الاهی به گوش انسان ها برانگیخته شدند.ودر این راه زحمات فراوان متحمل شده وبرخی جان خویش را از دست دادند. وظیفة اصلی همة پیامبران دعوت مردم به پرستش وعبودیت وتوحید ونیز تبیین مسئلة معاد وجهان آخرت بود.هر پیامبری که مبعوث می شد علاوه بر وظایف اصلی خویش وظیفه داشت پیامبر قبل از خود را تصدیق وبشارت آمدن پیامبر بعدی را به امت خود بدهد. واین روند ادامه داشت تا زمان پیامبر اسلام(ص) که خاتم پیامبران بود . در این فصل دلایل خاتمیت اسلام را به تفصیل بررسی خواهیم کرد. اما قبل از آن باید توجه داشت که پیامبران با توجه به نوع مأموریتی که داشتند به چنددسته تقسیم می شوند که این تقسیم بندی به شرح زیر است:
الف) پیامبران قومی وقبیله ای
حوزة مأموریت ایشان محدود به قوم وقبیلة خود می شدصاحب کتاب آسمانی وشریعت نبودند . پیامبران قبل از حضرت نوح(ع) از این دسته اند.
ب) پیامبران تبلیغی
خود صاحب شریعت نبودند و وظیفة ایشان تبلیغ شریعت پیامبران صاحب شریعتی مثل حضرت نوح، ابراهیم، موسی و عیسی(ع) بود.پیامبرانی مثل حضرت هود ، صالح ، لوط اسحاق ، اسماعیل و... از جملة پیامبران تبلیغی اند.
ج) پیامبران صاحب شریعت
دارای کتاب آسمانی بوده ووظیفة آنها تبلیغ دین خدا در کل عالم می باشد. در قرآن نام پنج تن از این پیامبران ذکر شده است ولی احتمالًا تعداد ایشان بیشتر است.
در رابطه با این مسئله که کدام یک از این ادیان جهانی است.بین دانشمندان اسلامی اختلاف نظر وجود دارد. عده ای معتقدند همة پنج شریعت پیامبرانی که نامشان در قرآن ذکر شده است جهانی است. ولی عدة دیگر معتقدند فقط دین اسلام که خاتم ادیان است جهانی می باشد وسایر ادیان برای یک قوم خاص آمده اند.
در هر حال یکی از ویژگی های اسلام عمومی بودن وجهانی بودن آن است.غیر از این ویژگی، اسلام ویژگی دیگری به نام خاتمّیت دارد. که سایر ادیان این ویژگی را ندارند. ومسئلةخاتمیّت به صراحت در قرآن وروایات ذکر شده واز اصول مسّلم دین ماست ولی با این همه در این رابطه ابهاماتی وجوددارد که باید پاسخ داده شود. ازجمله چرا خداوند به هر دو نوع نبوت تشریعی و تبلیغی پایان داد؟ چراارسال قوانین الاهی از طرف خداوند قطع شد؟ تکلیف نیازهای جدید بشر چه می شود؟
دانشمندان بزرگ شیعه مانندعلامه طباطبایی ، شهید مطهری ، محمد باقر صدر و....به این سئوالات وسایر شبهات پاسخ داده اند. وثابت نموده اند در اسلام مکانیسم هایی وجود دارد که پاسخ گوی همة نیازهای انسان در همه ادوار می باشد.
1- خاتمیت در قرآن واحادیث
مسئله خاتم الانبیاء بودن پیامبر اعظم اسلام(ص) در یکی از آیات قرآن آمده است:
ما کانَ محمَّدٌ اَبا اَحَدٍ مِنْ رِجالِکُمْ وَلکِنْ رَسُولُ اللهِ وَخاتَمَ النَّبِیِّینَ وکانَ اللهُ بِکُلِّ شَیْئٍ عَلیماً(محمد پدر هیچ یک از مردان شما نیست، ولی فرستادة خدا وخاتم پیامبران است وخدا همواره برهر چیزی داناست.احزاب/40)
این آیه به صراحت بر خاتم الانبیاء بودن پیامبر(ص) دلالت داشته واین مسئله را بیان نموده است. غیر از این آیه در قرآن آیات متعدد دیگری در این رابطه وجود دارد.
پیامبر اسلام(ص) خطاب به امام علی(ع) فرمودند( آیا نمی خواهی جانشین من باشی ، همان گونه که هارون نسبت به موسی(ع) چنین نقشی داشت؟ البته با این تفاوت که پس از من هرگز پیامبری نخواهد آمد)
2- مبانی ختم نبوت
1/2- جهانی بودن وجامعیت دین اسلام
همان گونه که گفته شد جهانی بودن اسلام برسایر ادیان ترجیح دارد.این مسئله با توجه به دلایل زیر قابل اثبات است . الف)آیات قرآن
آیات فراوانی وجود دارد که ثابت می کند دین اسلام مربوط به قوم وملت خاصی نیست مانند:
* قُلْ یا اَیُّهَا النّاسُ اِنِّی رَسُوِلُ اللهِ اِ لَیْکُمْ جَمیعَاً(بگو ای مردم من فرستادةخدا به سوی همة شما هستم.اعرف/158)
* وَما اَرْسَلْناکَ اِلاّ رَحْمَتً لِلْعالَمِینَ(ای پیامبر تو را نفرستادیم، مگر آنکه برای جهانیان مایة رحمت باشی.انبیاء/107)
ب ) شواهد تاریخی
علاوه برآیات قرآن شواهد دیگری در این رابطه وجود دارد.ازجمله نامه های پیامبر اسلام به سران کشورهای ایران، روم، حبشه، یمن وحتی نامه های ایشان به سران قبایل وطوایف مستقل
ج) جامعیت دین اسلام
دستورات دین مبین اسلام دارای جامعیت عام است یعنی شامل یک یا چند موضوع خاص نمی شود. بلکه همة ابعاد وجوانب زندگی بشر را دربر می گیرد. اسلام هم به جنبه های مادی و هم به جنبه های معنوی زندگی بشر توجه خاص داشته است. واز این بابت نقصی ندارد.
د) عمومیت زمانی
دستورات وتعالیم اسلام علاوه بر جامعیت دارای عمومیت زمانی هستند. یعنی مربوط به یک زمان مشخصی نبوده ومردم در همة قرون واعصار می توانند از این تعالیم استفاده کنند.
لینک منبع و پست :http://campiran.ir/project-110252-%d9%85%d9%82%d8%a7%d9%84%d9%87-%d8%af%d8%b1-%d9%85%d9%88%d8%b1%d8%af-%d9%be%db%8c%d8%a7%d9%85%d8%a8%d8%b1/
- ۹۵/۰۷/۱۲