
لینک *پایین مطلب*
فرمت فایل:Word (قابل ویرایش و آماده پرینت)
تعداد صفحه20
فهرست مطالب
گستردگی توانایی&rlm ها نسبت به تکالیف
الف) تبعیت احکام، از مصالح و مفاسد نفس&rlm الامری
ب) حسن و قبح ذاتی
ج) تحسین و تقبیح عقلی
وقتی درباره نظام حق و نظام تکلیف بحث می&rlm شود، مراد از حق، حق واجب است؛ یعنی هر انسانی حقوقی دارد که عقل و شرع او را برای پیگیری و استیفای آن&rlm ها محق می&rlm دانند؛ به گونه&rlm ای که اگر « من علیه الحق» کوتاهی کند، امکان اقامه دعوی برای شخص بوده و می&rlm تواند با استفاده از مجاری قانونی، حق خود را بستاند. در برابر این حق نیز تکالیف الزامی وجود دارند که هر انسانی ملزم به رعایت آن&rlm ها است. واضح است که هر تکلیفی، مبتنی بر توانایی انجام آن است و عقل و شرع، درباره محال بودن تکلیف غیرمقدور، با یکدیگر موافقند. مهم این است که دایره توانایی هر انسانی، گسترده&rlm تر از دایره تکالیف الزامی برعهده او است.از این رو، در این بحث، دو محور را می&rlm توان دنبال کرد:
- اول آن که بین حقوق و تکالیف موجود، تناسب لازم باشد.
- دوم آن که برای انسانی که دایره توانایی&rlm اشگسترده تر از دایره تکالیف الزامی او است نیز فکری بشود.
محور اول
رعایت تناسب بین حقوق و تکالیف
این مطلب، در قرآن کریم، به عنوان یک اصل کلی، بارها تکرار شده است و درباره زنان، گویاترین آیات، آیه کریمه ذیل است:
ولهن مثل الّذی علیهن بالمعروف[1] بقره، آیه 228(البته بعضی از علما این آیه را ناظر

لینک منبع و پست :http://campiran.ir/project-101785-%d8%aa%d8%ad%d9%82%db%8c%d9%82-%d8%af%d8%b1-%d9%85%d9%88%d8%b1%d8%af-%d8%aa%d9%86%d8%a7%d8%b3%d8%a8-%d8%a8%d9%8a%d9%86-%d8%ad%d9%82-%d9%88-%d8%aa%da%a9%d9%84%d9%8a%d9%81/
- ۹۵/۰۶/۱۲