چکیده
کشور پهناور ایران سرزمینی با ویژگیهای خارق العاده طبیعی است .این کشور بدلیل شرایط جغرافیایی خاص همواره در معرض انواع بلایا وحوادث طبیعی قرا ر دارد .روزی نیست که گوشه ای از کشور دستخوش یکی از حوادث طبیعی مانند سیل و زلزله و طوفان واقع نشود . متأسفانه بدلیل عدم برنامه ریزی دقیق در سطح ملی گاهی اوقات بعضی از این حوادث منجر به فاجعه های بزرگ و ملی می شود. بلایای طبیعی که معمولاً موجب بروز بحرانها یی بزرگ یا کوچک می شوند در محدوده تأثیر خود و در فاصله زمانی بسیار کوتاه موج سنگینی از انواع تقاضا را پدید می آورند . این تقاضاها از نظر نوع و گستردگی بستگی به نوع و شدت بحران دارند . هر یک از بحرانهای طبیعی مانند سیل ، زلزله ، طوفان و....یا بحرانهایی مانن د جنگ ، بیماریهای واگیر و ... تقاضاهایی متناسب با خود دارند . در تمامی آنها لجستیک به عنوان یکی از ارکان حیاتی پاسخگویی به بحران، خود نمایی می کند . آنچه که در این زمینه اهمیت بسیار زیادی دارد این است که برای پاسخگویی به این موج گسترده و سنگین تقاضاهایی که پدید آمده است لازم است که با همان سرعت، ظرفیت ارائه سرویس دهی و کمک رسانی را افزایش داد وچون موج تقاضای فوق الذکر گذرا می باشد ، ظرفیت ایجاد شده نیز باید بتواند به سرعت به حالت نرمال وعادی خود برگردد زیرا در غیر اینصورت هزینه های بالاسری زیادی به جامعه تحمیل می شود.
مسئله افزایش وکاهش ظرفیت پاسخگویی به تقاضاهای ناشی از بحران نیاز به سیستمی بسیار پویا ، فعال وقابل انعطاف دارد .این سیستم باید به گونه ای باشد که ضمن اینکه قدرت استفاده از کوچکترین تواناییها و پتانسیلها ی ملی را داشته باشد ، بتواند همان طور که گفته شد باهمان سرعتی که ظرفیت خود را افزایش داده ، آنرا کاهش دهد و شرایط را به حالت نرمال برگرداند .
این سیستم هر شکل وقالبی که داشته باشدمطمئنا لجستیک از شاخه های مهم آن است ودر شاخه لجستیک نیز زیر شاخه حمل ونقل نقش حیاتی بازی می کند واصلاً شاید ب توان گفت که افزایش ظرفیت پاسخگویی و اعمال مدیریت بدون وجود ناوگان حمل ونقل و ترابری و اعمال مدیریت بر ناوگان حمل ونقل امکان ندارد .
در این این پایان نامه با سیری منطقی از تعریف مفهوم بحران شروع کرده و سپس نقش لجستیک و سیستمهای مختلف آنرا بررسی شده است و با توجه به تجربیات بحرانهای رخ داده در کشور و تجربیات دفاع مقدس به نقش نیروهای نظامی در سطوح بالای وقوع بحران توجه خاص گردیده است.
فصل اول : طرح مساله
فصل دوم : مروری کارهای انجام شده
قصل سوم : روش تحقیق
فصل چهارم : برآورد امکانات و منابع ملی ( دولتی و خصوصی ) به منظور مقابله با بحران
فصل پنجم : ارایه ساختار مناسب مدیریت ناوگان حمل و نقل جاده ای در شرایط بحرانی طبیعی
فصل ششم : نحوه عمل ساختار پیشنهادی در یک سناریوی فرضی زلزله (مطالعه موردی)
فصل هفتم : نتیجه گیری و پیشنهادات
لینک منبع و پست :http://campiran.ir/project-3660-%d8%a7%d8%b1%d8%a7%d8%a6%d9%87-%d8%b3%d8%a7%d8%ae%d8%aa%d8%a7%d8%b1-%d9%85%d9%86%d8%a7%d8%b3%d8%a8-%d8%a8%d8%b1%d8%a7%d9%8a-%d9%85%d8%af%d9%8a%d8%b1%d9%8a%d8%aa-%d9%86%d8%a7%d9%88%da%af/
- ۹۵/۰۵/۱۲