مدیریت زنجیرۀ تأمین و تولید ناب
30 صفحه در قالب word
فهرست
- مدیریت زنجیره تأمین(SCM)
1-1 )چکیده
1-2 )مقدمه
1-3 )تاریخچه
1-4 )تعریف مدیریت زنجیره تامین
1-5 )تعریف زنجیره تامین
- تولید ناب چیست ؟
2-1 )چکیده
2-2 )مقدمه
2-3 )تولید ناب
2-4 )زنجیره عرضه
2-5 )تفاوت عرضه ناب و عرضه چابک
2-6 )طراحی قطعات در تولید ناب
2-7 )عرضه ناب در عمل
2-8 ) طرز کار کارخانه
2-9 )سازماندهی ناب در سطح کارخانه
2-10 ) رفتار با مشتری
2-11 )انواع تولید از نظر عرضه و تقاضا
2-12 )اصول تولیدناب
2-13 )نتیجه گیری
منابع و مأخذ
مدیریت زنجیره تأمین (supply chain management)
چکیده:
تولید به صورت قراردادی یا پیمانی توسط تأمین کنندگان برون مرزی با هزینه&zwnj های پایین، یک موضوع جذاب در عرصه اقتصاد جهانی است؛ ولی متأسفانه این تصمیمات، بدون توجه کافی به نیازمندیها، تقاضای بازار و سیستم تحویل مناسب انجام می&zwnj شود که معمولا نتایج نامطلوبی را به همراه دارد. با توجه به اینکه محصولات به شیوه&zwnj های مختلف و در بازارهای متفاوت رقابت می&zwnj کنند، لذا سیستم های تحویل می&zwnj بایستی با در نظر گرفتن کلیه جوانب طراحی &zwnj شوند. عرضه در مناطق اقتصادی از نظر هزینه، امتیازات قابل توجهی دارد ولی مشکل برقراری تعادل بین سطوح بالای موجودی در مقابل توانایی پاسخگویی کمتر، به صورت شدیدتری در این مناطق جلوه گر می شود. زمانی که این شرایط با تقاضای ناپایدار و بازار غیر قابل اطمینان همراه باشد؛ برقراری تعادل به علت ریسک کهنگی(مازاد موجودی) یا کمبود، دشوارتر نیز می&zwnj شود. به گفته « فیشر» ، تمایز قائل شدن بین محصولات پایدار که روی قیمت رقابت می کنند و محصولات خاص که برسرعت عمل در پاسخ تأکید دارند بسیار ضروری است. از همین رو، عرضه ناب ، با مفاهیم توانمند سازی جریان و حذف تغییرات ناخوشایند با عرضه چابک برای رفع نیاز روز افزون به پوشش تنوع و عدم اطمینان تقاضا،در راستای مقابله با مشکلات مطروحه فوق ترکیب شده و رویکرد نوینی با عنوان ناب چابک (Leagile)را به وجود آورده اند که مورد استفاده بسیاری از شرکتهای موفق جهان واقع شده است.
مقدمه :
در رقابت&zwnj هاى جهانى موجود در عصر حاضر، باید محصولات متنوع را با توجه به درخواست مشترى، در دسترس وى قرار داد. خواست مشترى بر کیفیت بالا و خدمت رسانى سریع، موجب افزایش فشارهایى شده است که قبلاً وجود نداشته است، در نتیجه شرکت&zwnj ها بیش از این نمى&zwnj توانند به تنهایى از عهده تمامى کارها برآیند. در بازار رقابتى موجود، بنگاه&zwnj هاى اقتصادى و تولیدى علاوه بر پرداختن به سازمان و منابع داخلى، خود را به مدیریت و نظارت بر منابع و ارکان مرتبط خارج از سازمان نیازمند یافته&zwnj اند. علت این امر در واقع دستیابى به مزیت یا مزایاى رقابتى با هدف کسب سهم بیشترى از بازار است. بر این اساس، فعالیت&zwnj هاى نظیر برنامه ریزى عرضه و تقاضا، تهیه مواد، تولید و برنامه ریزى محصول، خدمت نگهدارى کالا، کنترل موجودى، توزیع ، تحویل و خدمت به مشترى که قبلا همگى در سطح شرکت انجام مى شده اینک به سطح زنجیره عرضه انتقال پیدا کرده است. مسئله کلیدى در یک زنجیره تامین، مدیریت و کنترل هماهنگ تمامى این فعالیت&zwnj ها است. مدیریت زنجیره تامین (SCM) پدیده&zwnj اى است که این کار را به طریقى انجام مى&zwnj دهد که مشتریان بتوانند خدمت قابل اطمینان و سریع را با محصولات با کیفیت در حداقل هزینه دریافت کنند.
در حالت کلى زنجیره تامین از دو یا چند سازمان تشکیل مى&zwnj شود که رسماً از یکدیگر جدا هستند و به وسیله جریان&zwnj هاى مواد، اطلاعات و جریان&zwnj هاى مالى به یکدیگر مربوط مى&zwnj شوند. این سازمان&zwnj ها مى&zwnj توانند بنگاه&zwnj هایى باشند که مواد اولیه، قطعات، محصول نهایى و یا خدماتى چون توزیع، انبارش، عمده فروشى و خرده فروشى تولید مى&zwnj کنند. حتى خود مصرف کننده نهایى را نیز مى&zwnj توان یکى از این سازمان&zwnj ها در نظر گرفت.
زنجیره عرضه نیازمند پذیرش استراتژی است که مناسب هر دو نوع محصولات یعنی « خاص و بازاری» باشد. این استراتژی ها عبارتند از : ناب، چابک و ناب چابک
تاریخچه :
در دو دهه 60 و 70 میلادى، سازمان&zwnj ها براى افزایش توان رقابتى خود تلاش مى&zwnj کردند تا با استاندارد سازى و بهبود فرایندهاى داخلى خود محصولى با کیفیت بهتر و هزینه کمتر تولید کنند. در آن زمان تفکر غالب این بود که مهندسى و طراحى قوى و نیز عملیات تولید منسجم و هماهنگ، پیش&zwnj نیاز دستیابى به خواسته&zwnj هاى بازار و درنتیجه کسب سهم بازار بیشترى است. به همین دلیل سازمان&zwnj ها تمام تلاش خود را بر افزایش کارایى معطوف مى&zwnj کردند.
در دهه 80 میلادى با افزایش تنوع در الگوهاى مورد انتظار مشتریان، سازمان&zwnj ها به طور فزاینده اى به افزایش انعطاف پذیرش در خطوط تولید و توسعه محصولات جدید براى ارضاى نیازهاى مشتریان علاقه مند شدند. در دهه 90 میلادى، به همراه بهبود در فرایندهاى تولید و به کارگیرى الگوهاى مهندسى مجدد، مدیران بسیارى از صنایع دریافتند که براى ادامه حضور در بازار تنها بهبود فرایندهاى داخلى و انعطاف پذیرى در توانایى&zwnj هاى شرکت کافى نیست، بلکه تامین کنندگان قطعات و مواد نیز باید موادى با بهترین کیفیت و کمترین هزینه تولید کنند و توزیع کنندگان محصولات نیز باید ارتباط نزدیکى با سیاست&zwnj هاى توسعه بازار تولید کننده داشته باشند. با چنین نگرشى، رویکردهاى زنجیره تامین و مدیریت آن پا به عرصه وجود نهاد. از طرف دیگر با توسعه سریع فناورى اطلاعات در سال&zwnj هاى اخیر و کاربرد وسیع آن در مدیریت زنجیره تامین، بسیارى از فعالیت&zwnj هاى اساسى مدیریت زنجیره با روش&zwnj هاى جدید درحال انجام است.
تعریف زنجیره تامین ومدیریت زنجیره تامین:
در فضای رقابتی تجارت امروز دنیا، شرکتها و سازمانها با بهره گیری از انواع فناوری و علوم مدیریت، اقدام به ایجاد مزایای رقابتی از طریق ابزارهای مدیریت داده[1] و مدیریت دانش[2] و بهینه سازی روندهای سازمانی مانند تولید و یا ارتباطات سازمان می کنند.
یکی از مهمترین علوم مدیریتی که در این زمینه مباحث بسیار سودمندی را مطرح کرده است، مدیریت زنجیره تامین [3]است. با بهره گیری از این ابزار سازمان شما قادرخواهد بود روابط تجاری خود را با بهینه&zwnj سازی تبادل اطلاعات با همکاران تجاری نظیر تامین کنندگان مواد اولیه، توزیع کنندگان محصولات و پیمانکاران حمل و نقل کالا توسعه دهد. بدین ترتیب بنگاه اقتصادی شما موفق خواهد شد تا در زمان بسیارکمتری محصول خود را به بازار عرضه کرده و زمان تولید و هزینه&zwnj های اتلافی را پایین آورد.
تعاریف مختصر و جامعى که مى توان از زنجیره تامین و مدیریت زنجیره تامین ارایه داد، عبارت&zwnj اند از:
زنجیره تامین:
زنجیره تامین بر تمام فعالیت&zwnj هاى مرتبط با جریان و تبدیل کالاها از مرحله ماده خام(استخراج ) تا تحویل به مصرف کننده نهایى و نیز جریان&zwnj هاى اطلاعاتى مرتبط با آنها مشتمل مى&zwnj شود. به طور کلى، زنجیره تامین زنجیره&zwnj اى است که همه فعالیت&zwnj هاى مرتبط با جریان کالا و تبدیل مواد، از مرحله تهیه ماده اولیه تا مرحله تحویل کالاى نهایى به مصرف کننده را شامل مى شود.
ممکن است هنگام انتقال از فایل ورد به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است
متن کامل را می توانید در ادامه دانلود نمائید
چون فقط تکه هایی از متن برای نمونه در این صفحه درج شده است ولی در فایل دانلودی متن کامل همراه با تمام ضمائم (پیوست ها) با فرمت ورد word که قابل ویرایش و کپی کردن می باشند موجود است
لینک منبع و پست :http://campiran.ir/project-3034-%d9%85%d8%af%db%8c%d8%b1%db%8c%d8%aa-%d8%b2%d9%86%d8%ac%db%8c%d8%b1%db%80-%d8%aa%d8%a3%d9%85%db%8c%d9%86-%d9%88-%d8%aa%d9%88%d9%84%db%8c%d8%af-%d9%86%d8%a7%d8%a8/
- ۹۵/۰۵/۰۴