کشوری که می خواهد توسعه یابد، باید به اندازه کافی کارآفرین داشته باشد . منظور از کارآفرین عناصری هستند که علاوه بر داشتن علم در یک حوزه تخصّصی ، از قدرت ریسک پذیری بالایی برخوردارند، دارای خلاقیّت و نوآوری هستند، اهل کار وتلاش هستند و از نفس کار لذّت می برند .
در شرایط موجود کشور، یکی از معضلات توسعه، تعداد محدود کارآفرینان است . پس به دلیل نقش و جایگاه ویژه کارآفرینان در روند توسعه و رشد اقتصادی ، بسیاری از دولت ها در کشورهای توسعه یافته یا در حال توسعه تلاش می کنند با حداکثر امکانات و بهره برداری از دستاوردهای تحقیقاتی، شمار هر چه بیش تری از جامعه را که دارای ویژگی کارآفرینی هستند به آموزش در جهت کارآفرینی و فعالیّت های کارآفرینانه تشویق و هدایت کنند .
کارآفرینان با مهارتی که در تشخیص فرصت ها ، موقعیّت ها و ایجاد حرکت در جهت توسعه این موقعیّت ها دارند ، پیشگامان حقیقی تغییر در اقتصاد و تحولات اجتماعی محسوب می شوند .
امروزه کارآفرینی به عنوان یکی از تازه ترین موضوعات دانشگاه های مهندسی مبدل شده است. تعداد دانشکده هایی که دروس مرتبط به کارآفرینی را تدریس می کنند از 24 دانشکده در سال 1970 به بیش از 500 دانشکده در سال 1993 افزایش یافته است و امروزه کمتر دانشکده ای را می توان یافت که دروس کارآفرنی را ارائه ننماید. (شاه حسینی، 1383، ص 124)
متأسّفانه در کشور ما و در چند برنامه اخیر توجّه خاص به این مهم نشده و حتی می توان گفت که این مفهوم برای بسیاری از دست اندرکاران و افراد جامعه ناشناخته و غریب می باشد . شاید به همین دلیل است که تا کنون برنامه ریزی و بستر سازی مناسبی در حوزه های اقتصادی ، اجتماعی و نظام آموزشی کشور برای توسعه کارآفرینی به ویژه در دانشگاه های کشور صورت نپذیرفته است .
در شرایط کنونی اقتصاد کشورمان که با مسائل و نارسائی های مهمی نظیر فرار مغزها ، بیکاری یا کم کاری (به ویژه فارغ التحصیلان دانشگاه ها و نیروی انسانی متخصص) کاهش سرمایه گذاری دولت ، عدم تحرک و رشد اقتصادی کافی روبروست، پرورش و آموزش کارآفرینان و رشد هر چه بیشتر کارآفرینی و برطرف کردن موانع کارآفرینی در کشور به ویژه در میان قشر تحصیل کرده و دانشجو از اهمیّت مضاعفی برخوردار است .
سن از عواملی است که مورد مطالعه قرار گرفته است، در ارزیابی نتایج تحقیقات در این مورد مهم است که سن کارآفرینی (سنوات تجربی کارآفرین) و سن شناسنامه ای را از هم جدا کنیم. بر حسب سن شناسنامه ای اغلب کارآفرینان حرفه کارآفرینی خود را در سنین بین 22 تا 45 آغاز کرده اند. تحقیقات نشان می دهد در این مورد بین کارآفرینان زن و مرد تفاوت وجود دارد. عموماً کارآفرینان مرد این روند را از اوایل 30 تا 40 سالگی آغاز می کنند در حالی که کارآفرینان زن در اواسط 30 تا 40 سالگی به فعالیت کارآفرینانه دست می زنند. (هستریج، 1383، ص 97)
1-2- بیان مسئله
با عنایت به آنچه در مقدمه آمد این پرسش مطرح است که موانع کارآفرینی فارغ التحصیلان رشته مدیریت در سازمان های دولتی شهر تهران و کرج چیست؟ و راهکارهای اساسی جهت توسعه کارآفرینی در میان آن ها کدام است؟
این تحقیق بر آن است تا این مهم را در میان فارغ التحصیلان دانشکده مدیریت دانشگاه تهران که در سازمان های دولتی مشغول به کار هستند و با تمرکز بر روی موانع رفتاری ، ساختاری و محیطی مورد بررسی قرار دهد.
در این تحقیق در نظر است موانع کارآفرینی از ابعاد سه گانه رفتاری ، ساختاری و محیطی مورد بررسی قرار گیرد و سپس با استفاده از متون علمی و مصاحبه با خبرگان، موانع شناسایی شده و سرانجام از طریق پرسشنامه نظر سنجی در یک نمونه آماری 50 تایی در میان فارغ التحصیلان رشته مدیریت موانع مزبور اندازه گیری گردد .
هدف اساسی این پرسشنامه استخراج و تعیین عوامل رفتاری ، ساختاری و محیطی می باشد که در مسیر توسعه کارآفرینی سازمانی ایجاد مانع می کنند.
مدل مفهومی تحقیق ، مدل سه شاخگی است که کلیه موانع کارآفرینی را در قالب سه شاخه: موانع رفتاری ، موانع ساختاری و موانع محیطی با استفاده از پرسشنامه و مصاحبه مورد بررسی قرار داده که داده های تحقیق با استفاده از آزمونهای آماری در بخش های بعدی منعکس گردیده است. باشد تا با شناسایی و تبیین مشکلات و موانع کارآفرینی در میان این قشر، گامی در جهت گسترش و رشد کارآفرینی برداشته شود.
فهرست مطالب
1-1- مقدمه:11
1-2- بیان مسئله12
1-3- اهمیت موضوع :13
1-4- اهدافتحقیق:13
1-4-1- هدف اصلی:14
1-4-2- اهداف فرعی:14
1-5- سئوالات پژوهشی:14
1-6- فرضیات تحقیق:15
1-7- تعریف علمی و مفهومی کارآفرینی سازمانی:15
1-7-1- تعریف عملیاتی کارآفرینی سازمانی:15
1-7-2- تعریف عملیاتی کارآفرین سازمانی:15
1-8- قلمرو تحقیق :16
2-1- مقدمه :17
2-2- پیشینه تحقیق:17
2-3- مدل مفهومی تحقیق:20
3-1- متدلوژی تحقیق:29
3-2- روش های جمع آوری و اندازه گیری اطّلاعات:31
3-2-1- بررسی اعتبار و روائی پرسشنامه:36
3-3- نمونه گیری:37
4-1- توصیف متغیر های تحقیق :32
4-2- آزمون فرضیه های تحقیق :32
4-2-2- تصمیم گیری:33
4-2-3- عوامل ساختاری:33
4-2-4- تصمیم گیری:34
4-2-5- عوامل محیطی (زمینهای):35
4-2-6- تصمیم گیری:36
4-3- بررسی نتیجه آزمون تحلیل عاملی:36
تحلیل عاملی شاخه رفتاری مدل تحقیق:37
4-4- ماتریس همبستگی شاخه رفتاری:38
4-5- استخراج عاملهای رفتاری بر اساس مدل تحقیق:39
4-6- استخراج عامل های ساختاری بر اساس مدل تحقیق:42
بررسی رابطه بین عوامل ساختاری و کارآفرینی سازمانی:48
بررسی همبستگی بین عوامل محیطی و کارآفرینی سازمانی:50
4-14- بررسی وضعیّت طرحهای تحقیقاتی سازمان های مورد بررسی:50
4-15- بررسی وضعیت تعداد دوره های آموزشی اجرا شده در سازمان های نمونه آماری:51
4-16- بررسی وضعیّت تعداد طرح های تحقیقاتی &ndash مطالعاتی ارائه شده توسط فارغ التحصیلان:52
5-1- نتیجه گیری. 54
ایجاد فرهنگ سازمانی اثر بخش برای توسعه کار آفرینی:54
5-2- پیشنهادات:55
بهبود نگرشهای مدیریتی برای توسعه کار آفرینی:55
5-2-2-ایجاد و توسعه سیستمهای تحقیق و توسعه برای توسعه کار آفرینی:57
5-2-3- بهبود نقش دولت در توسعه کار آفرینی:57
بهبود فرهنگ جامعه برای توسعه کار آفرینی:58
شامل 60 صفحه فایل word
لینک منبع و پست :http://campiran.ir/project-2583-%d8%af%d8%a7%d9%86%d9%84%d9%88%d8%af-%d9%85%d9%82%d8%a7%d9%84%d9%87-%d8%a8%d8%b1%d8%b1%d8%b3%d9%8a-%d9%85%d9%88%d8%a7%d9%86%d8%b9-%d9%83%d8%a7%d8%b1-%d8%a2%d9%81%d8%b1%d9%8a%d9%86%d9%8a/
- ۹۵/۰۵/۰۱